نشست تخصصی آسیب شناسی پژوهشی با حضور کارفرمایان،مجریان طرح های پژوهشی و مدیران ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
به گزارش وب سایت خبریuinews دکتر رسول رکنی زاده رئیس کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان عصر روز دوشنبه 29 آذر ماه سال جاری در نشست تخصصی آسیب شناسی پژوهشی اظهار داشت: نهاد علم چیزی است که در کشورهایی مثل ما قرار است شکل بگیرد و توسعه علمی منوط به شکل گیری نهاد علم است. اقصاد و حکمرانی زیست بومی هستند که برای شکل گیری نهاد علم ضروری می باشند که در کشور ما دچار ضعف های جدی شده اند
دکتر رکنی زاده افزود: برای شکل گیری نهاد علم باید زیست بوم درست باشد . اگر دانشگاه ها بخواهند به نهادهای علم تبدیل شوند باید مجموعه زنده پویایی باشند که به طور دایمی آیینه ای از نیازهای جامعه هستند و روش هایی برای حل آن دارند. نهاد علم چیزی است که می تواند آیینه ای برای آن چه در جامعه اتفاق می افتد باشد و اگر بخواهد شکل بگیرد نیاز دارد که این دو بخش اقتصاد و حکمرانی اصلاح شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان تصریح نمود: دانشگاه های ایران و کشورهای کمتر توسعه یافته در خصوص گذشته ی صنایعی که وارد این کشورها شده هیچ نقشی نداشتند . چون اگر به تاریخ تحول بروکراسی و تکنوکراسی توجه کنیم . می بینید که صنایع بزرگ در سازمان های بزرگ کشور ، بدون نخبگان و طبقه دانشگاهی وارد کشور شده . زمانی که این ها وارد شده خود دانشگاه هم وجود نداشته و خودش نیز یک صنعت وارداتی است. در گذشته تمام صنایع به دست شرکت های خارجی وارد و نصب می شده لذا بسیاری از صنایع که امروز با آن ها سروکار داریم اصلا موضوعی به نام پژوهش ندارند چون موضوعی را خودشان تعریف نکردند که بخواهند در مورد توسعه آن تحقیقات کنند.
وی بیان داشت: معضلی که داریم این است که در بخش تقاضا مشکلات ما خیلی زیاد است . تقاضا ارتباط درستی با نهاد علمی نمی تواند بگیرد. اگر ما نتوانیم آیینه نیازهای واقعی جامعه باشیم دچار تصلب نهادی می شویم یعنی به پیرامون خود کاری نداریم .
دکتر رکنی زاده اظهار داشت: راه حل درست این است که یک ساختار جدید درست کنیم و این ساختار نیاز حضور دانشگاه در درون صنعت و صنعت در درون دانشگاه دارد . ما و کارفرمایان نیاز داریم کنار هم قرار گیریم تا نهادی شکل بگیرد .
دکتر آرش شاهین مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان نیز در این نشست ضمن پاسخگویی به سوالات مطروحه از سوی کارفرمایان و مجریان طرح های پژوهشی اظهار داشت: مدل ها و پلتفرم های متعددی داریم و تفاهم نامه های ما کاملا تخصصی شده است و تجربه کشورهای دیگر این است که نوع آوری، در سازمان های کوچکتر و متوسط بستر بهتری برای شکوفایی دارد و امیدواریم در آینده نشستی با عنوان توسعه همکاری های دانشگاه و صنعت در چارچوب مکانیزم مدیریت نوآوری داشته باشیم.
مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان تصریح نمود: یکپارچگی به این معنی نیست که تمام المان ها را با هم کلید بزنیم. اولویت بندی حائز اهمیت است
وی افزود: موضوع بعدی که در آینده باید مورد بررسی قرار بگیرد " گسترش همکاری های دانشگاه ها با بخش خصوصی است
دکتر شاهین ضمن تاکید بر همکاری با نهادهایی مثل اتاق بازرگانی اصفهان، خانه صنعت و معدن، شرکت شهرک های صنعتی که وزارت علوم تفاهم نامه ای با آن ها نیز امضا کردند و دانشگاه ها را مکلف به همکاری نمودند اظهار داشت: در ارتقا رنکینگ دانشگاه ها استفاده از ظرفیت بخش خصوصی حائز اهمیت است.
وی در ادامه افزود : ما در سرفصل های برنامه ریزی درسی و در بحث رشته های جدید باید به این نکته ها توجه کنیم . چه بسا برای فراهم کردن زیرساخت های پژوهش خوب نیاز به آموزش و یادگیری خوب داریم و تا این مهم نهادینه نشود توسعه پایدار پژوهش را برای تضمین حرکت تحولی و بهبود در پژوهش نخواهیم داشت .
دکتر شاهین بحث جامعه محوری و تقاضا محور کردن پژوهش های دانشگاهی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در اولین گام دانشگاه ها باید دیوارهای خود را برچینند و اجازه دهند جامعه به آن ها نزدیک تر شوند. مردم بتوانند با تعامل و رفت و آمد بیشتر با دانشگاهیان، بهره مندی متقابلی از الگو های رفتاری و سبک زندگی و تفکر صحیح و سازنده، داشته باشند.
دکتر شاهین تصریح نمود: در نشست آسیب شناسی پژوهشی بیشترین تمرکز بر روی بخشی از پلتفرم های همکاری های بین دانشگاه ها و صنعت و جامعه و قراردادهای همکاری و تفاهم نامه های همکاری در جلب طرح های پژوهشی است . چرا که ما در ساختار همکاری های بین دانشگاه و جامعه و صنعت پلتفرم های متفاوتی داریم. از جمله بحث کاریابی تخصصی، کارآموزی، کارورزی ، مهارت افزایی، فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت، بحث تفاهم نامه های همکاری در شکل های مختلف و شبکه سازی ها و مسائل دیگر که همگی یک اکوسیستم جامع از فعالیت را تشکیل می دهدو لذا امروز ما فرصت داریم که در بخش کلیدی از پایش قراردادهای دانشگاه ها را با جامعه و صنعت تشکیل می دهد به طور مستمر توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری رصد می شود را روی آن تکیه بکنیم و به بحث و تبادل نظر بپردازیم.
شایان ذکر است در این نشست کارفرمایان ضمن بیان عوامل موفقیت و عوامل شکست در ارتباط با مجریان طرح ها، مطالبات خود را از مجریان طرح های تحقیقاتی بیان نمودند و در ادامه به بیان سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند. همچنین مجریان طرح های پژوهشی نیز ضمن معرفی خود به صورت مصداقی مطالبات خود را مطرح و در پایان ضمن پرسش و پاسخ و آسیب شناسی به تشریح راهکارهای پیشنهادی در راستای بهبود شرایط ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه پرداخته شد